tänk jag drömde inatt

Det är faktiskt sant. Jag drömde inatt att en person bad mig att skriva ett seriöst inlägg. Det är lite sjukt. I'll go for it.

Varför måste Jesus dö? Varför kan inte Gud bara dra ett streck över vår synd och säga att vi är förlåtna?
    Vid ett första ögonkast verkar det så sjukt ologiskt att Gud inte bara kan förlåta och gå vidare. Problemet med den tanken är att det skulle stå så fullständigt i strid med Guds natur. Det går inte att kombinera att vara fullständigt god och att blunda för det onda. För det är ju precis det Gud skulle behöva göra för att "bara förlåta". Tänk själv, finns det inte människor som du skulle tycka att det kändes lite konstigt om Gud förlät helt utan vidare? Joseph Fritzl? Det skulle ju vara att acceptera det onda de gjort och i princip säga att det är okej! Gud tycker inte att det är okej. Gud ser inte genom fingarna. En god domare dömer de som brutit mot lagen. Gud, som är universums yttersta och enda helt goda domare, kan inte göra annorlunda! Hans natur tvingar honom att döma synden!
    Även de synder som du och jag har i våra liv är allvarliga i Guds ögon. Faktiskt är de så allvarliga att de leder till död. Gud kan inte acceptera ens ett litet uppror mot sig och sin skapelse. Kanske tycker du att det är orättvist att Gud dömer så hårt. Men att du och Gud inte har samma syn på hur allvarlig din synd är, kan mycket väl bero på att du, så att säga, är part i målet och att Gud ytterst sett är den som all synd är riktad mot. Gud vill alltså straffa den synd du bär på, men han vill inte att du ska ta straffet själv. För straffet är död, och Gud vill att du ska leva. Det Gud gör, är att han säger: "Jag tar dina synder på mig. Jag tar straffet." Det som sker när Jesus dör på korset är att Gud låter en enda människa (som också är 100% Gud! Gud är alltså både den straffade och den som straffar. Det här rör treenighetsläran och är inget jag kan reda ut!) bära alla synder och träffas av all Guds vrede till synden.
    Jesus kom inte till jorden för att vara en god morallärare, för att sätta ett gott exempel för hur vi ska leva våra liv eller för att visa hur mycket Gud älskar oss. Eller jo, han kom delvis därför. Men främst kom han för att dö för dina och mina synder.

Du kanske tycker att jag är helt sjuk som skriver det här. Jag kanske inte passar in i din sekulariserade postmoderna värld. So be it.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0