marita igen

Jag hade ett väldigt bra samtal med en kristen heroinmissbrukare idag på missbrukarcaféet. Han sa väldigt mycket bra och det var fantastiskt att se att så mycket är helt likt för honom och mig. Precis som jag behöver han påfyllnad i livet av predikningar, bibelord och lovsång. Annars går han, precis som jag, tom på frimodighet och energi. Han gav mig tre liknelser som han kommit på själv (någon tyckte jag kanske var lite bekant).

1. En människa måste vara planterad i god jord för att kunna växa. Han menade att den församling han går till var just sådan god jord för honom.

2. För att det skall finnas liv i livet måste människan, likt en sjö, ha både inflöde och utflöde. Man måste både ta emot av Guds kärlek och ge den vidare. Utan utflöde blir vattnet stillastående och gror igen.

3. Om livet har trasslat ihop sig likt en fiskelina är det bättre att slänga hela spöet och ta ett nytt än att under hela resten av fisketuren försöka lösa upp trasslet. Det nya fiskespö han menade att man bör ta upp är Jesus och det nya liv han ger.

Bra grejer det här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0