svenskvits.

Det var en gang en norske, svenske, engelskmann og en franskmann som var på en båt. Når de hadde kommet et stykke, kom det et skjøuhyre. Skjøuhyret måtte ha en person for at de skulle komme vidre. Engelskmannen gikk til kanten å sa:
- God save the queen!
Etter et stykke kom et annet skjøuhyre og skulle ha en person. Da gikk franskmannen til kanten og sa:
- Viva la France!
Da de nesten hadde kommet fram, kom enda et skjøuhyre. Det måtte også ha en person. Da gikk nordmannen fram og sa:
- Alt for Norge, og kastet svensken uti!


Svenskvitsen är helt autentisk och hämtad från en tvättäkta norskas (Oddbjörg Aarseths) blogg. Den kan bara inte få passera utan lite vidare analys.

Vad är det som är roligt? Jag har inget riktigt bra svar på den frågan, men samtliga norrmän runt mig vek sig dubbla när Oddbjörg berättade den. Mysteriet tätnar. Jag funderar lite på vad engelsmannen och fransosen egentligen har med historien att göra. Behövs de för att historien ska fungera? Hade det inte räckt med en svensk och en norrman på ett fartyg? Måste det vara ett talande sjöodjur, eller hade det räckt att norrmannen kastade svensken i vattnet när som helst? Måste de vara på ett fartyg? Frågan jag ställer mig är om norrmännen verkligen ser någon poäng i historien, eller om de bara tycker att det är kul att en norrman (en fiktiv sådan förvisso) slänger en svensk i vattnet? Jag börjar allt mer misstänka att fransmannen, engelsmannen, sjöodjuret och fatyget egentligen bara är med för att omvandla lite bananskalshumor till historieform. Det är helt enkelt väldigt kul för norrmännen när storebror dattar på ändan. För att glädja alla norrmän har jag därför komprimerat historien så att den i ett mycket mindre format fortfarande ska skänka lika mycket glädje.

En svensk och en norrman står på en brygga. Norrmannen kastar svensken i vannet.

För att ytterliggare glädja kommer här ett klipp från youtube. Kanske ska sägas att det är det svenska stridsflyget JAS-39 Gripen som kraschar. Enjoy!






Om ni norrmän vill ha ännu mer nöje får ni tänka lite på Wasaskeppet =) det har jag ingen film på tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0