sms-lån

Jag ligger i sängen och skriver (mina lillfingrar har somnat eftersom jag vilar min kroppstyngd på underarmarna) och det är på sin höjd semipraktiskt. Timbuktvå i talarna. Wonderful.

Läste just en artikel på aftonbladet.se som försökte vinkla det till att det är väldigt synd om de som har tagit sms-lån. Och ja det är synd om dem på sätt och vis. Men kom igen (mina fingrar somnar mer och mer), det är ju inte precis en hemlighet att villkoren för sms-lån inte är superfördelaktiga! Jag har svårt uppbåda den där riktigt innerliga medkänslan med dem.

En sjuksyster har tittat på Martins finger. Hon blev lite chockad när hon förstod att han sytt själv (mina fingrar än nästan helt avdomnade nu. Det går långsammare och långsammare att skriva. Varför lägger jag en massa energi på meningslösa paranteser? Jag menar, det blir ju inte precis lättare att skriva. Vartannat nedslag är utsuddning nu) men tyckte att det var ett gott hantverk.

En grej jag tänkt lite på är hur människor som inte är kristna kan vara så sjukt likgiltiga inför det faktum att kristna verkligen tror att Jesus är enda vägen till himlen. Det handlar ju trots allt om evigheten, och då kunde det ju vara värt att i alla fall undersöka varför de där kristna (eller muslimerna eller judarna (strunt i buddisterna och hinduisterna. Det är inte katastrof att dö som icke buddist/hinduist, även om det visar sig att buddisterna/hinduisterna har rätt. Har de rätt så återföds jag ju ändå bara och får en ny chans. "Du kanske återföds som en fluga!" Som fluga har jag en rätt bra uppfattning om vad jag skulle göra.)) tror det de tror. Jag får panik av folk som säger "det kanske är bra för dig, men det funkar inte för mig". Men om det är bra för mig (och det är bara bra för mig om det verkligen är sant! Annars är det att leva i lögn och att bedra sig själv, och det vill jag inte) så är det ju bra för alla människor! Det ingår liksom i konceptet.
    Vad som förvånar mig ännu mer än ovanstående, är varför jag själv inte gör mer för att berätta för andra om Jesus.

Ska sälja kaffe och äga i Mario Kart så att det smäller om det ikväll!

Kommentarer
Postat av: anders ek

Det viktiga är ju trots allt att komma på vilken religion som passar bäst för en själv.

2008-11-28 @ 10:06:48
URL: http://andersek.blogg.se/
Postat av: Anonym

Man återföds inte till ett djur om man en gång varit en människa! Hela poängen där är att man utvecklas i olika stadier. Om man en gång varit en fluga, så har man antagligen gjort något för att kunna klättra de trappstegen upp till ett "människostadier"

Sen tycker jag att det är märkligt, tänk på alla människor som inte får en chans att komma underfund med Jesus. Ingen himmel för dem då, nehepp tradigt.

Jag vill tro att min gud INTE är riktigt så dömande. För Gud är väl inte en Ond Gud!?



Själv kallar jag mig teosof.

2008-11-29 @ 01:37:34
Postat av: simon ek

ja fast du teosofen är det verkligen så? karma och hela grejen handlar ju om att man får sota för det man gjort. men du menar alltså att man bara kan gå uppåt i trappan? jag tycker att det låter lite ologiskt i så fall. men om du är säker på din sak så böjer jag mig.



jo jag tycker också det är lite märkligt. inte dessto mindre tror jag att det är sant. Gud är inte ond men god och helig och måste därför dömma det onda. hade Gud inte tagit allvarligt på ondska hade han varit ond. tyvärr så finns det onda väldigt djupt inom oss och därför är vi alla dömda till ett liv utan Gud. Gud tar dock straffet för vår synd på sig själv och öppnar dörren för alla människor. är det att vara ond? att offra sig själv för andra?



om man drar det till sin spets tror jag att det finns två kategorier av människor. de som säger "ske din vilja Gud" och de till vilka Gud säger "ske din vilja".

2008-11-29 @ 15:27:59
Postat av: Anonym

Ja, sota och sota... Dåligt ordval skulle jag vilja säga. Hela grejen med karma är ju snarare så att varje liv du lever här på jorden är till för att du ska lära dig någonting om det och sedan föra din kunskap vidare i nästa liv. det finns massvis med saker du ska lära dig. Lär du dig inte din läxa så får du bakläxa helt enkelt, alltså att du får leva om ditt liv om och om igen tills du lärt dig den.



Men! Alla har ju sin egen syn på saken. Precis som många kristna har en egen syn på kristendomen. Eller?



Gud finns i mitt hjärta också! Men jag vet att han inte är en dömande gud och absolut inte en ond gud. Gud är det största och vackraste som finns, men han vet dock att det finns människor som inte träffat honom än. Och för honom är det viktigaste inte att vi ska tro på honom utan att vi behandlar varandra med kärlek, respekt och försöker lära oss om våra lv och ta lärdom utav våra misstag.



Och nej simon vi är INTE dömda till ett liv utan gud, för Gud finns alltid där med oss och det vet du ju! Jag liksom du känner ständig kärlek och tröst inför en gudomlighet. Jag tror fler gör det även de som inte lärt känna honom än, och jag tror inte gud är mer dömande mot dem än han är mot dig eller mig som redan upptäckt honom.

2008-11-30 @ 15:31:53
Postat av: simon ek

jag hör dig. men bibeln är väldigt tydlig på det att det inte är våra handlingar som kan frälsa oss, utan bara Jesus. det är jättebra om vi kan visa kärlek och respekt, men utan Jesus kommer vi inte till fadern.



den bild du ger är inte den bibeln ger. jag får lite känslan av att du själv bestämmer hur du vill att Gud ska vara och sen säger att så är det också. jag tycker inte att det håller. jag skulle aldrig kunna ställa mig själv över Bibeln på det viset. vad Jesus undervisade måste väga tyngre i frågan om hur människan kan närma sig Gud än vad jag utifrån mig själv hoppas och tror. är du med mig på det?



jo vi ÄR dömda till ett liv utan Gud i den meningen att det är den domen vi förtjänar, men vi är inte dömda i den meningen att vi är förutbestämda.

2008-11-30 @ 19:22:48
Postat av: Anonym

Jag hör dig med! Bara för att jag inte har en bibel så hittar jag alltså på.

En bibel skriven utav människohand kan då absolut inte vara påhittad eller tillrättad efter den tidens normer som den tidens makthavade hade.



Gud älskar alla och jag tror inte på en sådan dömande gud. Precis som du tror på en dömande.

Jag hoppas att vi båda möts i himmeln. Jag hoppas också du får möta alla dessa själar som du tidigare tyckt synd om för att dom inte funnit gud.



2008-11-30 @ 20:12:01
Postat av: simon ek

fast alltså jag tycker bara att Bibeln är en större auktoritet än både du och jag. av olika orsaker menar jag att Bibeln är tillförlitlig.



hittar på och hittar på...jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. var kommer dina uppfattningar ifrån då?



vem är den tidens makthavare som du menar skulle ha redigerat Bibeln? de kristna åts upp av lejon för att de inte var beredda att kompromissa med sin tro. varför tror du att de skulle låta någon redigera deras heliga skrift?



ja jag tror också att Gud älskar alla. men svara på den här frågan, är en domare som låter brottslingar gå fria god eller ond? jag (och Bibeln) menar att Gud är den yttersta "rättsinstansen" i universum. hur skulle han då kunna låta syndare gå fria utan vidare? en god gud måste straffa det onda! som tur är så tar gud straffet på sig själv! "Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid" jes 53:5

2008-11-30 @ 23:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0