Hemmasydd.



Det här är Martin Lehres finger. Han har sytt det själv. Fem egenhändigt ihopknåpade stygn. Han är stenhård.

Jag pushade Martin att klättra på en skorsten. Det gjorde han. I ungefär två sekunder. Sen sprack tegelstenen han använde som grepp. Det ska sägas att Marin inte är en helt lätt fyr. Han väger sina stadiga 93 pannor och det var tydligen inte tegelstenen beräknad på. Tegelstenen brast, Martin slog fingret i väggen och skinnet sprack in till benet. Resultatet var ett två centimeter svindjupt jack. Snacka om att det var en underbart skräckblandad förtjusning vi alla kände (inklusive Martin!). Alla ville se och alla äcklades mer eller mindre. Jag erbjöd Martin min sjukt kvalificerade hjälp (jag har ju trots allt varit sjukvårdare i lumpen) men han avböjde bestämt. Kanske var det den något pikära situationen, att jag (en annan pojke) skulle sköta om hans hand, som han ville undvika. Jag förstod hans rädsla och rekommenderade ordentlig sårtvätt och tejp. Martin struntade i mina råd, slickade rent såret och sydde ihop skiten med vanlig synål och bomullstråd. Som sagt, han är stenhård.

Trygve menar att Martin bör gå till en läkare. Jag menar att Martin bör gå till läkare om det börjar se inflammerat ut. Martin menar att läkare är slöseri med tid. Finns det någon verkligt kvalificerad medecinare där ute som menar något?

Kommentarer
Postat av: anders ek

hahaha! shit vad hårt!

2008-11-26 @ 18:45:51
URL: http://andersek.blogg.se/
Postat av: markus engström

haha, what a man!

2008-11-26 @ 22:37:14
URL: http://vigas.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Hahah E man hård om man syr ett mini sår som inte ens behöver sys? Jag vet inte hur många ärr jag har som är större än de där (de e ju max 1 cm!!)och jag har fan inte sytt i hela mitt liv?

Bull shit

2008-12-03 @ 10:00:04
URL: http://metrobloggen.se/vanligtliv
Postat av: Hampe

Å så rätt! Själv är bästa dräng, och att bli sittande i timmar på akuten bara för att få höra att "det gått för länge sedan skadan för att man skall kunna sy" är bara såå surt. Lappa o laga själv är melodin tack vara läppspelande landstingspolitiker - fortsätt på den inslagna vägen och egenmedicinera via internet om det börjar lukta!

2008-12-03 @ 10:40:02
URL: http://www.fleshwoundfilms.com
Postat av: Dr Mugg

Martin borde nog ha sökt professionell hjälp. Sytt alldeles för många stygn. Två hade säkert räckt. Använt tokfel tråd. Bomullstråden är full av fibrer som blir perfekt grogrund för baciller. Ståltråd hade varit bättre.

2008-12-03 @ 13:48:00
Postat av: Jojje von Ranstein

Sydde han på undersidan av fingert också? Annars är det nog svårt att få till 2 cm på ett finger. Jag har rätt gova labbar, men ett två centimeter djupt sår skulle innebära hål rakt igenom fingret på mig. Lite överdrivet kanske?

2008-12-03 @ 20:32:14
Postat av: Anonym

Jag tror han menar 2 cm långt sår sen var det rätt djupt.. Men benet stoppade honom från att gå rakt igenom.. Han har gigantiska händer vilket inte syns på bilden.. Ser rätt mesigt ut på bilden..

2008-12-04 @ 00:59:38
Postat av: Martin

Kommer ihåg för några år sen när jag missade ett vedträd med yxan och träffade benet. Blev skjusad in till sjukhuset och var där ca 20 minuter efter att skadan inträffat. fick där sitta ner och vänta ca 3 timmar innan läkaren tog in mig på rummet och han berättar att det där såret skulle jag kommit in med direkt, det är för gammalt för att sy.



Jag skulle också med facit i hand sytt själv men jag tror fisketråd är bättre än bomullstråd med tanke på infektions risken och fastnar nog inte i köttet när det läker.

2008-12-04 @ 14:33:51
Postat av: Linnea

faaaaaaaaaaan ! modigt av dig

2008-12-13 @ 13:55:54
Postat av: johan

Dumdristigt att inte gå till en läkare direkt, de kan bli infektioner som kan läka igen, men om du får blodförgiftning är du nog inte så cool längre, och bomullstråden kommer att fastna fast, rekommenderar att genast besöka en läkare..

2008-12-20 @ 00:24:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0