generationsklyftan

Vad består den där så vitt omtalade och berömda generationsklyftan egentligen i? Folk pratar om den som om den vore en högst reel verklighet. En snabb googling på ordet ger mig bland annat de här träffarna: "Generationsklyftan hotar demokratin" "Generationsklyftan går vid 35 år" och "Problemet med generationsklyftan måste lösas". Vanligtvis så brukar demokratin vara hotad av nazister, analfabetism eller korruption, men nu är det alltså generationsklyftan som tagit över positionen som det stora hotet.
    Den senaste tiden har jag funderat lite på var klyftan går mellan mig och de som är yngre. Vad är det för referenser min generation har, som effektivt utestänger alla yngre (och äldre, men framför allt yngre) från en kärleksfull och värmande gemenskap? Jag har kommit på en del grejer och tänker (inte helt oväntat) dela med mig av dem här och nu.


1. Vi vet hur ett modem låter. Jag antar att vi är många som har en sorts hat-kärlek till det där ljudet. Snabla irriterande ljud, men snart, snart öppnas porten till the Internet!

2. Vi värderar det mesta i tuggummin. En tia är inte en tia, utan 20 potentiella tuggummin!

3. Om vi är av manskön har vi sett VM-krönikan 94 alldeles för många gånger och kan utan svårighet fylla i citatet: "Roger Ljung där borta dyker upp! På en boll som är hemst lång och som går förbi hela försvaret och alla anfallsspelare och markerare och Bell och hela ..." Ja, hela vadå?

4. Vi vet mycket väl vad ett blandband är och har mer än en gång producerat ett själv. Det fanns en tid då fildelning var MYCKET mer krävande!

Om du kan ställa upp på samtliga fyra påståenden är du troligtvis en del av samma generation som jag.

Kommentarer
Postat av: Karl Månsson

...faderullan! =)

mycket underhållande blogg kompis, hoppa allt e väl!

2008-12-14 @ 21:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0